Saturday, October 30, 2010

Semua Kerana NYA

Salam kepada semua,

Ketetapan NYA... hari ini .... milamidesa kembali mewarnai alam siber bersama rakan dan teman. Masihku ingat hampir dua bulan blog ini tidak berupdate.... maaf teman... maaflah kawan. Kelompangan berpunca dari tuntutan tugas yang sukar diketepikan..... dan sukar pula dipandang ringan..... Kini... kudatang dan kujengok semula duniamu bloggers.... Terima Kasih kepada sesiapa sahaja yang berziarah atau turut memeriah blog CIKGU JAY.COM selama peninggalanku....Terima Kasih.

TQVM:30/10/2010

Saturday, September 4, 2010

Bila Semua Depan Mata

Semalam lepas maghrib barulah kami sekeluarga berkumpul. Bila semua anak sudah di depan mata, hati terfikir dan jiwapun merancang. Hajat hati sebelum mereka jauh dewasa....kemeriahan sambutan hari raya perlu mereka fahami secukupnya. Di kota, di desa dan di mana-mana saja gaya dan suasananya sama. Supaya misi ini menjadi bekal yang cukup untuk mereka  buat perbandingan rasa dan suasana sambutan setiap kali tiba musim perayaan. 


Kekalutan, kesibukan, kemeriahan, keceriaan serta ketidakkeruan masyarakat kita menyambutnya perlu diperhatikan dan dirasai sendiri oleh mereka. Moga mereka dapat membuat pertimbangan yang wajar satu ketika nanti. Untuk itu, hari ini kami akan turut sama menambah kesesakan kota berada di pusat bandar Key Ell. Jom putra putriku tengkok wawan, tengkok lalan, tengkok dadid dan puteriku malia.

Tuesday, August 31, 2010

Mengisi Kemerdekaan

photo: goggle


Peranan kita dalam mengisi kemerdekaan. Cara dan bentuk berbeza dahulu dan sekarang. Fahami saja mesej yang cuba disampaikan melalui iklan-iklan yang dipaparkan dalam TV. Semuanya terkandung mesej jelas erti kemerdekaan diselitkan dengan mesej semasa negara 1 Malaysia.

'SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA'
1 MALAYSIA MENJANA TRANSFORMASI'





Monday, August 30, 2010

Esok 31 Ogos

31.8.2010
Hari Kemerdekaan Negara Kita Ke 53. Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

Kemedekaan Dicapai Tahun 1957........Hingga Kini 2010, Pengisiannya...Punyalah Banyak Hingga Tidak Terhitung Oleh Kita Warganya....Sebagai Tanda Syukur, Jom lah Kita Ucapkan Terima Kasih Kepada Semua Pihak Yang Terlibat Mengusahakannya....Terima Kasih Untukmu Pejuang Bangsa Sehingga Tercapainya Kemerdekaan dan Dapat Pula Mengisi Serta Mengekalkan Kemerdekaan Negara: Penghargaan Khusus Untukmu....
  1. Pemimpin Terdahulu,
  2. Pemimpin Masa Kini,
  3. Petugas Keselamatan Terdahulu,
  4. Petugas Keselamatan Kini,
  5. Pejuang Perseorangan Terdahulu,
  6. Pejuang Perseorangan Kini,dan
  7. Semua Mereka Yang Ada Peranan Untuknya.....Terima Kasih Semua.

Saturday, August 28, 2010

Ziarah Anak Di Pekan

Awal Pagi aku telah siap. Rendang ayam dan daging ku isi ke dalam periuk yang baru ku beli untuk kutinggalkan kepada anakku di Pekan. Katanya..makanan di sana boleh tahan mahal dan tinggi kos hidupnya. Betul tidaknya...akan kurasai sendiri hari ini dan esok. 

Terpanggil dengan keluhannya itu, aku sekeluarga akan memulakan perjalanan pagi ini ke sana. Akan kuziarahi putera keduaku yang semasa kecilnya kupanggil dengan gelaran 'Tengkuk Syazlan'. Itulah rutin kami pabila tiba bulan puasa. Turut beramadhan bersama anak-anak, satu kali dalam bulan puasa di tempat belajar mereka.

Bezanya....perjalanan kali ini....kami ada misi...misi yang bakal merungkai persoalan puteraku dan kawan rakannya yang bergolak dengan kos hidup sebagai pelajar. Pada mereka, kemudahan pemakanan dan sokongan  persekitaran amatlah penting terutama kepada mereka yang berada di tahun akhir pembelajaran.

Ok puteraku tengkuk syazlan...tunggula ma, pa, abang dan adik. Kita jumpa di sana nanti ye...bye

Buka Puasa Bersama

Teringat kemeriahan berbuka puasa di rumah kak long tahun lepas. Tak sangkalah pula...itu detik terakhir bersamanya di bulan puasa. Minggu lepas..aku cuba mengulangi kemeriahan itu di rumah peninggalan kak long....rasa dan suasananya tidak sama. Bagai ada yang hilang...tidak lengkap...
Anak saudaraku sedia menunggu saat buka puasa

Apapun hidup kena diteruskan....Tak adil kepada mereka yang lain jika kulayan perasaan ini. Mereka juga darah dagingku...adik dan kakak-kakak ku. Kemeriahan berkumpul dapat menghidupkan suasana rumah kak long yang sunyi sejak beberapa bulan kebelakangan ini. Kata sepakat diambil....suasana itu akan diteruskan menjelang hari raya ini. 
Kali ini Syahidan dan Aziq ditugaskan untuk baca doa

Kepada semua adik-beradik, anak-anak saudara, ipar duai dan semua yang berkaitan...jom kita kembalikan suasana itu sama seperti semasa hayat kak long dahulu. Bersama mohon berkat dari Tuhan, bersama makan-makan, sembang-sembang, bersama rancang dan bincang apa sahaja yang berkaitan dengan keluarga, agama dan negara. 
Juadah buka puasa kami sediakan bersama 8 beradik

Semuani kami buat untukmu kak long....jasa dan budi yang telah dipahatkan untuk kami teruskan...insyaallah.

Siap Sudah Umahnya

Percaya dengan kebolehan bangsaku...maka ku usahakan 'mereka' mengubahsuai rumah kak besah. Janji 3 minggu menjadi 2 bulan. Pelbagai alasan dan harapan. Tahu-tahu...wang diguna untuk kegunaan sendiri. Kecewa dan kecil hati dengan sikap bangsa sendiri. Hati dan jati diri berazam menentang pandangan sinis tentang bangsaku. Bila terkena diri sendiri maka...mata dibuka...pandangan dijurus benarlah kata mereka tentang bangsaku yang mudah lupa....

Julai...melihat kak besah, hatiku sayu....terkuburkah hasratnya untuk mendapatkan rumah idamannya...hasil titik peluhnya sendiri...sementara beliau masih ada.



Ogos...masih ada yang sayang...rupanya masih ada serpihan bangsaku yang  dapat merawat luka ini. Kini rumah kak besah telahpun sedia untuk digunakan...waah...dapatlah digunakan untuk hari raya nanti....aku hanya tumpang gembira dengan kegembiraan orang lain...itu sudah mencukupi.

Saturday, August 21, 2010

Penantian Satu Penyeksaan

Benarke kenyataan ini? Pagi ini aku terus menanti kedatangan kak ngah ke rumahku...kami janji sama-sama nak balik menjengok kampung di Melaka. Rutin yang biasa baginya dan aku setiap bulan atau bila sahaja terkenang saudara-mara yang masih di sana...

Seawal pagi aku dah siap siaga untuk hasrat itu. cadangnya nak balik sendirian bersama kak ngah...tetapi dah biasa ke sana sini ditemani kekasih hati anak bungsu dan suami, akhirnya mereka pun turut sama. Rasa-rasanya di kampung nanti, kalau sempat nak buka puasa di rumah peninggalan kak long...akan ku kumpulkan adik-beradik yang lain supaya turut sama di sana. Sementara menanti ketibaan kak ngah ke rumahku....sempatlah ku titipkan sms menyatakan hajat kepada adik-beradikku di kampung.

Dari jam 8.30 pagi..tunggu punya tunggu...kak ngah tak kunjung tiba. telefon kuangkat dan terus bertanya khabar....terkejutnya...kak ngah rupanya masih di rumahnya di KL dan belum bertolak ke rumahku lagi. Sangkanya kami nak balik petang atau malam nanti.....lagipun smsnya kepadaku petang semalam tidak berjawab, katanya lagi. Oleh itu kak ngah hanya standby bila-bila saja aku nak balik....kak ngah akan join....

Laaa...begitu pula jadinya....mungkin salah aku agaknya. Dek kesibukan di tempat kerja semalam hinggakan telefon dan sms yang dihantar oleh kak ngah tak sempat ku urus. Dan yang lebih tak sedapnya...kusangkakan aku telah membalas sms nya...menyatakan jam berapa nak bertolak pagi ini....rupa-rupanya....sms yang menyatakan kami akan bergerak jam 10.00 pagi itu, masih tersimpan di dalam draf memori telefon aku.... benar....bukanlah salah kak ngah....salah aku rupanya....

Ok kak ngah....hajat kena diteruskan...kita kena balik..banyak yang nak kita bereskan di kampung dalam 1-2 hari ini al maklum majlis sambut menantu anak kak long dah hampir tiba.... kita balik ye....kak ngah ambik lah masa yang sesuai untuk sampai ke sini dan lepastu, kita balik sama-sama. Sementara menanti kak ngah sempatlah catatan ini kusiapkan.... 

Maaf...maaf...maaf... ye kak ngah...kita kan sedang berpuasa....

Friday, August 20, 2010

Sekolah Pelajar Hamil

Isu ini timbul dalam perbincangan aku di tempat kerja pagi ini. Hasrat yang dijangkakan baik untuk menyelamatkan pelajar-pelajar yang terlanjur. Tetapi wajarkah sekolah ini diadakan di negeri bumi bertuah ini. Adakah ini langkah penyelesaian yang terakhir untuk menyelamatkan bayi-bayi yang tidak berdosa dari di buang merata tempat? Atau telah runtuhkah institusi keluarga di negera kita? Apa dah jadi pada resam budaya remaja tanah tumpahnya darahku...bumi Melaka???...Melaka oh Melaka!!!

Sunday, August 15, 2010

Dia Sudah Ada Rumah

After three months of vagrancy, today Sunday, August 15th home completed and ready for occupation. These are the things in his name. In conjunction with the month of Ramadhan heart terggerak to provide permanent residence. Easy for him to eat drink and stay there. As if we understand the desire of two beranakpun .... .... he is not relentless in trying out the new place ... conducts as though we are grateful for the ready .. (agaknyalaa).
The story begins from the last three months ... his family fled to hide in the gate house, afraid of the cat-loving males who want membaham children. Have run away without realizing it ... stuck it in my house the existing group of friends out there that can diacah-acah made food if forced ... He is the Koi fish.

Since then, he berkeliaranlah kejab there ... there ... kejab Jap .. Sure ... every weekend she would menjengokkan face-to-door house. As a human heart called to offer what should be ... especially bungsuku syadid the animal lovers. Day-to-day there will be the only way to enable it to meet and feed his new contacts. Perhaps, his tercuit when the return is sent and received at the school gate by his friend is. God's creation is so unique, it seems to understand what is required by humans.

Pelahan2 whispered wishes to maintain the theme of her new liver to his father. sincere wish that the statements made on this day when we sama2 bertukang to complete a modest house for her. Although only in place outside the house, now he will be with us as mahklok God in this house ..... Thank you Lord DUREN conscience move to keep the family cat that was abandoned ... not getting anywhere.

Wednesday, August 11, 2010

Selamat Berpuasa

Selamat berpuasa untuk semua mereka yang beragama Islam. Ingatanku tiba-tiba melayang teringat zaman kecil-kecil dahulu, saat-saat ketika bangun bersahur pada bulan ramadhan. Masa itu suasana berpuasa amatlah meriah dan sentiasa dinanti-nanti. Masih terdengar-dengar ketukan tin, kayu, dan teriakan jiran-jiran mengejutkan jiran-jirannya yang lain supaya bangun bersahur. Bising, tetapi amatlah mulia hasrat dan tujuannya.

Masa tu, hampir semua orang kampung itu bangun bersahur antara  jam 1.00 pagi hingga 3.00 pagi. Bayangkan kena bangun untuk makan pada saat-saat yang paling seronok melayan mimpi. Amat sukar tetapi hampir semua mereka yang berpuasa zaman dahulu tetap bangun bersahur sebab menyedari tentang faedah dan kebaikannya. Berbeza benar situasinya...dengan hari ini....

Menjamah makanan di awal pagi ketika bersahur begini, mengingatkan aku kepada semua mereka yang jauh di mata. Anak-anak yang disayang...terjagakah dikau di saat-saat begini...berselerakah menjamah hidangan...bertambahkah ilmumu telahan iman. 

Kepada teman-teman dan rakan taulan yang dikenang...terbangunkah mereka dek keletihan di perantauan. Kepada keluarga yang masih di sana....kekalkan adat turunan budaya kita..bersahurlah seadanya, isi mana yang kurang, lengkapkan mana yang belum cukup dan tambahlah  bagi yang perlu dibanyakkan.

Apa dan siapapun kita....janganlah lupa bahawa....KITA HAMBANYA  YANG SEDANG BERPUASA...DI BULAN YANG MULIA....

Saturday, August 7, 2010

Angka 100

Angka yang besar maknanya pada CJ.....hari ini Pak Caq follower yang ke 100 CIKGU JAY.COM mengisi n3 CJ. Blog ALUNAN SUARA PENA daaziz atau Pak Caq menghuraikan doa yang perlu diamalkan sebelum mula membaca ayat-ayat suci al quran. Dengannya, kita sama-sama dapat menyediakan diri sebelum melangkah ke bulan Ramadhan bulan yang mulia beberapa hari lagi....Terima kasih daaziz atau Pak Caq dan selamat berpuasa kepada semua mereka yang beragama Islam.

Sunday, August 1, 2010

BULAN MERDEKA!

berdiri megah berkibar di angkasa...aku bangga melihatnya

Bulan kemerdekaan tanah air tercinta. Bebas dari dijajah. Bebas minda dan jiwa. Bebas jua mengisi segalanya. Sesungguhnya kebebasan itu usah disalahguna oleh angkara si pengkianat bangsa. Merdeka Negara, merdekalah kita semua....

Saturday, July 31, 2010

Kolestrol, raja dan ratu buah

durian raja segala buah hebat tergantung di dahan rapoh
seraga manggis si ratu buah jamahan yang dambakannya

Terlebih gula sudahhhh

ada ketika dan masanya elok juga gula naik harga 

Di kebun kita

Tidak rugi berbudi dengan tanah anugerah Allah

Sebesar 2 jari ibu

itulah saiz se awal usiamu

Yang Ingin Kulihat

Sekadar tontonan

Selamat Hari Lahir

Untukmu teman....

Politik Cikgu Sekolah

photo dari google

Banyak pihak berpandangan jika cikgu dibenarkan berpolitik, profesyen perguruan dapat dimartabatkan setaraf dengan zaman gemilangnya satu masa dahulu 

Friday, July 30, 2010

Wajarkah guru berpolitik?

Politik bilik darjah?
Politik bilik guru?
Politik kantin?
Politik surau?
Politik guru laki-laki?
Politik guru wanita?
Politik guru baru?
Politik guru lama?
Politik guru pagi?
Politik guru petang?
Politik guru kanan?
Politik guru besar?
Politik Pengetua?
Politik ibu bapa?
Politik budak-budak sekolah?

Entah apa-apa politik lagi yang bakal wujud di sekolah......

Kutinggal dikau 5 hari

Kini aku telah kembali. Beberapa hari ke luar kota demi tugasku untuk bangsa dan negara tercinta. Pepatah lama pernah berpesan...sayangkan anak tangan - tangankan...sayangkan isteri tinggal-tinggalkan..sayangkan suami buat apa ekk ??? 
semasa di sana buah-buah di kebun menambat jiwa

Sunday, July 25, 2010

Wanita Itu Istimewa

Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...." Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur,nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...check bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh...ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh..penat dah ni, besok je la basuh...sidai kain lap jelah..tik..bunyi air dah masak...isi air dalam flusk...ok settle...
baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check...baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsema...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak...telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle... ternampak pulak beg g keje...emm..besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, kot lupa..ok settle...Tetiba dengar suara papa.."u buat apa lagi tu. kata nak tido..yelah nak tido la ni..nak semayang jap..."masuk toilet..buatapa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang...pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni...nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu...bukak almari...emmm...pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang..la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..dgr suara papa lagi..."i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke  bilik...owh...pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je pencuri masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..ni mainan nisepah2...masukkan dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi....ok dah ...ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni.tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus...setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..ahh...boring...panas pulak lotion nih...dahla...emm..sedapnya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."...selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....

So..?....apa yang peliknya..??
Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...
Berkongsilah dengan WANITA yang anda rasa hebat...pasti anda disayangi kerana memahami mereka...well, women understand women better..foward jugak kat lelaki-lelaki so mereka akan hargai isteri dengan lebih baik lagi...Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah...setiap wanita adalah istemewa dengan cara mereka sendiri..

Kalau lelaki mengakui kebenaran ini....hormat dah hargailah mereka...untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari..

(untuk renungan bersama. 
cabutan terus dari emel yang kuterima
terima kasih murni)

Saturday, July 24, 2010

Istimewakah jadi wanita?

Soalan-soalan yang sering ditanyakan tiap kali berhadapan dengan remaja hari ini. Apakah lompang yang ada hingga mereka keliru dan bertanya istimewakah menjadi seorang wanita..????

Soalan anak muda

Seorang anak muda bertanya benarkah cerita Belanda dapat tanah macamni?

'mula-mula diaorang tak ada apa-apapun di sini. Hanya pedagang, sehinggalah bila orang kita dah termakan budi barulah timbul soal tanah dan maruah. Dikatakan asalnya saiz tanah yang diberi hanyalah sebesar seekor lembu....Alahai....besar mana sangatlah seekor lembu. Beri saje lah dia...lagipun tanah kita kan banyak lagi' antara kata-kata yang empunya cerita.
Sebagai tanda terima kasih maka diaorangpun menumbangkan lah seekor lembu yang besar saiznya. Katanya sebagai ucapan terima kasih kerana memberi diaorang tempat untuk menumpang. Disebutkan cerita berbondon-bondonlah orang-orang kita menjamu selera. Sedang leka makan-makan...bertanyalah si kawan kitani pada diaorang tentang luas tanah yang diberi itu. 
Ehh....besarlah juga kata diaorang sebab yang diaorang maksudkan dengan lembu itu adalah sebesar kulitnya. Kulit lembu itu pula dipotong halus dijadikan tali yang panjang-memanjang, sambung-menyambung. Bayangkanlah dari hanya seekor lembu menjadi kepada tali kulit lembu. Bila dihitung-hitung dalam ingatan wah...besar juga tanah yang 'diaorang' dapat. Bangga benar diaorang dengan kecerdikan yang diaorang ada.
Dipendekkan cerita maka berputih matalah orang-orang kita akibat kecuaiannya sendiri. Tanah milik anak bangsa terserah percuma kepada dia, orang asing. Berpunca dari sikap sambil lewa, mabuk dek puji dan mudah mengalah itulah, maka diaorang kekal mendapat tempatnya di rantau ini...benar...tidaknya wallahuallam.

Friday, July 23, 2010

Kisah Belanda Minta Tanah

Ye ke macamtu? Mudahnya bangsaku menyerah. Itulah yang dikhabarkan kepada anak-anak muda hari ini. Bagi yang minat membaca, mereka akan tahu kisah sebenarnya....tapi bagi kebanyakan kita....alamat kekal lah perkhabaran yang di bawa....

Thursday, July 22, 2010

Ada riang di wajahnya

Inilah dia warisanku. Putra putri pengikat kasih aku dan suami. Moga kekal bahagia selamanya. Pada mereka kujulangkan kata-kata 'ke manapun kita pergi, apapun urusan yang kita buat, usah lupakan ibu bapa kerana merekalah, kita menjengah dunia...

ok..ok..tinggi lagi..tinggi lagi
tenungan makrifat..siapa yang kena
ekk...ngapain disalai di situ...
berteduh dipohon tak rendang..
Kegembiraan mereka adalah kegembiraan kami. Melihat diaorang ketawa terasa diri ini menjadi juara. Hari demi hari kasih dipupuk menjadi lebih bermakna walau dalam keadaan berebut-rebut tak tentu masa. Kepadamu Tuhan, hati berdetik, jiwa berkata berkatilah hidup kami sepanjang masa....

Wednesday, July 21, 2010

Jejak ku tinggal di sini

Indah sungguh ciptaan Tuhan, bila berada di puncak ini bersama orang-orang yang kita sayang. Di sini aku lebih tabah mengalah dan berserah dengan apa sahaja keadaan yang mendatang. Dinginnya malam tidak terkata.Khabarnya hutan rimba ini sentiasa dibasahi hujan. Itulah sebab sejuknya bagai tak boleh ditahan-tahan. Sesekali aku terasa dibuai-buai oleh angin yang bertiup kencang. Rasanya bagaikan dihayun oleh tangan-tangan yang sukar untuk aku gambarkan. Semuanya itu menjadi kenangan dan kekal tersimpan dalam ingatan.


Di salah satu rumah di puncak bukit itulah...aku menghabiskan masa selama hampir 3 hari dalam misi ke mana langkahku pergi. Saat-saat menghirup angin malam sangatku nanti, kerana itulah masanya aku dapat membezakan rasa antara bernafas dalam debu, dengan bernafas dalam udara yang menyegarkan. Walaupun singkat masa yang ada....keheningan malam itu kuisi sepenuhnya. Amatlah sunyi tidak terkira apabila berada di tengah-tengah hutan rimba belantara.  Kata orang, tempat jatuh lagi dikenang...inikan pula tempat kami dan anak-anak pernah bermanja. Bila tiba masanya, kami akan datang lagi mengekori jejak-jejak kami yang telah hilang di sini.....

Monday, July 19, 2010

Menjejak rumput di kebun

Menebas lalang dan mengemas kebun adalah rutin pak ngah yang dilaksana setiap kali beliau balik ke kampung. Sebaik habis rutinnya, pak ngah turut serta dalam meeting di umah mak lang. Tampak jelas wajah kegembiraan pak ngah mengurus kebun di belakang rumah.
Ku ulang lagi pesanan kak long....'tidak rugi berbudi pada tanah....satu hari nanti kita juga yang dapat untungnya'. Hasil titik peluh mereka berdua di bandar, terbinalah sebuah mahligai bahagia yang tersergam indah di satu sudut desa berhampiran pusat pembelajaran islam yang ternama. Hati mereka riang pabila bermesra dengan pokok-pokok hiasan alam....
Kepada anak-anak, kata dipinta...bila ada masa jengok-jengoklah  mereka yang udah tua. Kata tanpa rahsia, maksud dicapai dalam nada ceria. Keprihatinan anaknya...dirasa sama oleh saudara mara yang berada nunnn jauh di desa.


Sunday, July 18, 2010

Meeting mengejut?

Huu...huu..huu...meeting mengejut? Itulah yang biasa berlaku apabila kampung kujengok tanpa kuberitahu.... Semua ahli siap sedia berkumpul. Tempat meeting diadakan di rumah mak lang di hujung kampung sebuah pekan. Dihadiri oleh pak long, mak ngah, mak lang, mak wan, pak teh, pak itam, mak uda dan busu dengan pasangan masing-masing. Meeting kami ini turut dihadiri oleh ahli seisi keluarga di bahagian hadapan rumah mak lang yang masih dalam pengubahsuaian. Tema meeting : Pe hal umah mak lang tak siap?
bahagian depan umah mak lang

Ahli tetap iaitu acik sekeluarga tak datang sebab sedang berhadapan dengan dugaan Yang Maha Esa, mertuanya sedang sakit di hospital. Sabarlah adik iparku Jefry...biarlah DIA melaksanakan aturannya...Mudah-mudahan dilapangkan dada dan hayatnya dipanjangakan. Berita diterima dari Pak long yang baru pulang dari membuat lawatan ke hospital.                                    


Agenda meeting hari ini tidak ditetapkan. Bermula jam 9.00 pagi selesai mengikut keperluan. Pencatat keputusan seperti biasalah...anak mak lang atau busu. Intipati perbincangan:
  1. makan minum
  2. ubahsuai umah mak lang
  3. majlis kahwin afis dan persiapan
  4. peranan ibu dan bapa saudara
  5. kerja-kerja awal persediaan
  6. hal-hal lain
  7. bersurai







Related Posts with Thumbnails