Sunday, July 18, 2010

Terhenti di sini

Langkahku terhenti di sini, di rumah mak lang yang dikeliling dengan hutan belukar di belakangnya dijirani dengan sebuah kawasan perumahan kecil di satu sudut pekan. Hati dikhabar dengan kokokan ayam di pagi hari, kicauan burung bernyanyi-nyanyi lagu yang aku sendiri tidak pasti iramanya. Tenang setenang hati insan menerima anugerah Tuhan. 

Pagi itu aku dijamu dengan menu kegemaran abang disayang, suamiku yang turut sama melangkah ke sini. Cokodok yang disampingkan dengan gorengan sardin dan ikan masin. Resepi imtim suami kesayangan digarap dengan enaknya hasil tangan mak lang dan anak-anaknya. Aku dan mereka sama-sama mengisi rasa yang hilang. Dan naluri pun bersyukur dengan rezeki yang dihidangkan.


Banyak yang disembangkan pagi itu. Lebih-lebih lagi pabila disertai dengan kunjungan adik kakak bersama. Budaya keluarga yang diteruskan tetap utuh dan kukuh menjadi tradisi untuk dikenang. 

Terpaku aku di sini...memerhati rumah mak lang yang sedang dibaiki hasil tangan si mat yang datang dari kampungan seberang jalan. Teliti hasil kerjanya ditambah lagi dengan hasil tangannya dipahat dengan penuh perasaan.

Yang pasti langkahku ke sini, mengimbau semula kenangan sedetik sejarah silam hati-hati yang ditinggalkan. Sayu dan pilu berbaur dan amat sukar untuk dipisahkan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails