Tuesday, June 22, 2010

Kukenal Pukat Dan Siput

Sepeninggalan emak....

Abah punyai hobi yang tersendiri. Menjadi agenda percutianya mengajar, melatih anak-anak mengenal kayanya hasil bumi di laut.

Tempatnya    : Di Tepi Pantai Belakang Rumah
Kawasan Laut : Selat Melaka
Pesertanya   : Anak Pertama hingga Keempat(anak perempuan). 
Kebetulan anak lelakinya masih kecil

Desiran air laut ketika itu menggamit hati siapa saja yang mendengarnya. Alunan ombak seperti itu berlaku bila air laut surut. Semuanya dapat kunikmati walau dalam keadaan samar-samar cahaya ombak menghempas pantai. 

Teratak indah abah duduknya ditepian pantai selat Melaka. Jaraknya dengan bibir laut hampir benar lebih kurang 20 meter. Damai dan tenang ketika hari-hari biasa. Sesekali laut itu mengganas juga. Walau apapun....semua kenangan tetap aku damba.

Nun di sana luas terbentang beberapa beting pasir berbalam-balam di pandang. Terbayang di ingatan bagaimana abah setiap kali percutian akan membimbing kami erti kehidupan yang hobinya adalah menjaring ketam dan mencandat sotong. 

Abah bijak menggunakan kesempatan sebagai masyarakat kampung yang tinggal berhampiran pantai. Abah memiliki koleksi sendiri pukat kecil, jaring udang dan ketam untuk diguna apabila diperlukan. Kata abah...’rugilah kalau ikan, ketam dan udang yang berkeliaran di belakang rumah tidak diambil dan dimakan.’

Aku masih ingat, bagaimana abah mengajar kami cara-cara mengenal pukat dan jaring di laut. Kak long pun tak tahu banyak tapi beliau rajin bertanya. Bila dah tahu dikongsikannya pula kepada adik-adiknya. Pada usia 12 tahun aku dah tahu cara mana:

  1. memancing ikan laut menggunakan joran,
  2. memerangkap ikan sawah di laluan padi dan parit,
  3. mencandat sotong di tepian pantai,
  4. mengumpan ketam di sarangan,
  5. menggali mata kepah dipantai berpasir dan
  6. mengenal jenis siput beting pasir dan lumpur
Semua pengalamian itu, ingin kukongsi bersama warisan kak long, adik-beradik dan mereka yang meminatinya. Yang elok dijadikan teladan manakala yang kurang elok jadikan iktibar dan pengajaran. Sebagai insan yang mengutamakan ketenangan, aku benar-benar menggemari pantun nenek moyang kita ini...

Pisang Emas Di Bawa Belayar,
Masak Sebiji Di Atas Peti,
Hutang Emas Boleh Dibayar,
Hutang Budi Dibawa Mati.

Budimu abah, kak long, kak ngah, kak besah dan semua yang terlibat dalam hidupku, akan kekal dikenang sepanjang hayat. Tak luntur dek hujan...tak lekang dek panas...Tersimpul mati di suratan abadi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails