Monday, June 21, 2010

Guru Demam Piala Dunia

GURU DEMAM PIALA DUNIA

Wow......baru sebentar tadi, Portugal menang 7-0. Memang sudah dijangka melihat aksi dan teknik yang jelas dilaksana oleh kedua negara. Yang menang bersorak gembira....yang kalah tercalar hatinya...Dalam sukan semangat kesukanan perlu ada. Masa yang sama hajat nak menang jangan dilupa. Kalau dihitungkan pertentangan dua benua ini memang dinanti. Asia gemilang dengan aksi hebat Korea Utara, Korea Selatan dan Jepun manakala Eropah semua orang tahu gelagat jaguh bola sepaknya.

Tuah guru kita dapat menyaksi piala dunia semasa cuti sekolah. Tapi sebentar tadi sudah terhenti sebab banyak tugas yang menanti. Saban malam berjaga, bimbang mengantuk di tempat kerja. Memartabat kerjaya menjadi idaman, kepadamu guru elok dihenti mainan dialog Cikgu Ramlee dalam filem melayu satu ketika dulu. 

Amat pedas sindirannya, pabila guru tertidur di dalam kelas. Banyak yang tersirat dalam ungkapan ketika murid diminta menulis “hari-hari cikgu main bola.....hari-hari cikgu main bola.”

Guru, baktimu dihitung tanpa mengira masa. Berkorban apa saja. Kalau dulu guru dikatakan umpama DIAN tapi kini guru selayaknya bagai MENTARI atau LAUTAN YANG TIDAK BERTEPI

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails