Tuesday, June 1, 2010

Cikgu Jay Mengimbau Lagi




Ungkapan keramat ini sering didengari oleh semua insan yang bernama cikgu..... Masih ku ingat ketika itu aku di tahun satu... Terngiang-ngiang diingatan suara anak-anak kecil yang rata-ratanya petah berkata-kata dan amat ceria....apabila mula memasuki alam persekolahan di sebuah desa terpinggir.

Apabla cikgu bertanya kepada murid-murid tentang cita-cita masing-masing sepantas kilat kawan-kawanku menjawab seorang demi seorang. Kata mereka....

Cita-cita saya bila dah besar nanti nak jadi Doktor
Cita -cita saya bila dah besar nanti nak jadi Mak Andam
Cita -cita saya bila dah besar nanti nak jadi Peguam
Cita-cita saya bila dah besar nanti nak jadi Polis
Cita-cita saya bila dah besar nanti nak jadi Askar

Ramai kawan-kawanku...yang bercita-cita menjadi guru....Tidak terkecuali aku......tetapi cita-citaku nak jadi guru yang dedikasi dan berkesan.....Itulah kata-kata indah yang tidak dapat kulupa...dan kubawa ke mana-mana. Nah hari ini....niat dan hajat itu tercapai....akulah seorang guru sekolah.....yang turut sama berperanan membantu negara membina modal insan yang cemerlang.....

Cemerlangkah aku.? Cemerlangkah aku ?

Aku peduli apa kalau ada yang kata aku tak secemerlang mana.......yang pasti kalau aku melaksanakan kerja......aku pasti laksanakan dengan sempurna. Sehabis yang aku terlarat. Kata orang kecemerlangan seseorang itu bukan kita yang mengukurnya.... Orang lain yang nampak dan orang lainlah yang menentukannya.

Yang utama...dengan sedikit pengalaman dan pengetahuan yang ada...aku ingin sama mencemerlangkan anak-anak bangsaku di negara berdaulat ini.....



 klik di sini

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails