Tuesday, June 22, 2010

Mansuh UPSR..PMR...

Cadangan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk memansuhkan peperiksaan besar ini ada sebabnya. Bak kata orang ramai di luar sana, murid kita kurang menjadi. Institusi sekolah dilihat kurang berupaya menghasilkan murid yang gemilang


Sebagai guru saya terpanggil untuk sama menghangatkan perbincangan ini supaya ada pihak yang mendapat labanya. Sekolah harian dilihat sepi menghasilkan kejayaan tambahan mereka terletak di kawasan yang perlukan sokongan. Nampaknya....dah tiba masa KPM buat penguatkuasaan membudaya kualiti dalam kehidupan warga pendidikan.






Eloklah benar jika ada piawaian Standard dijadikan tambatan selari dengan hasrat awal bekas Ketua Nazir Sekolah satu ketika dulu melalui ceramah-ceramahnya di sekolah iaitu Dato Cg Rahim. Katanya, standard itu dijangkakan dapat mengukur insan secara menyeluruh sama ada:
  1. sahsiah murid
  2. pencapaian akademik
  3. kegiatan kokurikulum murid
  4. pengurusan organisasi, mahupun
  5. kualiti P&P
Kata beliau lagi, Standard itu bisa membentuk insan yang seimbang....tidak saja melalui pencapaian akademik.Maknanya untuk membina insan KPM perlu mengutamakan pencapaian yang menyeluruh dan berdaya tahan.


Kesimpulannya-Cadangan Menteri Pelajaran itu perlu dipandang dari aspek yang lebih luas, yang tersirat dan tersurat. Peranan kitalah sebagai pendidikan...perlu mengupas apakah bentuk modal insan lepasan sekolah yang bakal dilahirkan jika tanpa menduduki dua peperiksaan tersebut.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails